Indonézia kultúráját etnikai sokszínűség jellemzi. A buddhizmus, hinduizmus, konfucianizmus és a gyarmatosító európai hatalmak nagy mértékben befolyásolták az indonéz kultúra kialakulását. Ez a sokszínűséget mutatja az ország hivatalos jelmondata “Bhin-neka tuggal ika” – Egység a sokszínűségben.
A hindu és az iszlám kultúra közötti egyesülés eredményeképpen jött létre a jávai Abangán hit, míg a hinduizmus, buddhizmus és animizmus fúziója Kaharinganban. A balinéz táncok története az ókori buddhista és hindu királyságokhoz idejéből ered, míg az iszlám művészeti formák Szumátrán és Minangkabau és Aceh régióiban vannak jelen. A hagyományos indonéz népzene és sport keveréke a Pencak Silat nevű harcművészeti formáció formájában jelenik meg.
Fő kulturális régiók az országban:
- szunda ( Nyugat-Java)
- jávai (Közép- és Kelet-Java)
- madura (Surabaya)
- balinéz (Bali szigetén)
A 20. században az ország kultúrájára erős befolyást gyakorol a nyugati világ. Ez a hatás megfigyelhető az indonéz mozifilmekben, tévéműsorokban és zenékben. Különösen népszerűek az Indiából átvett zene motívumok, amely gyakran keveredik maláj és arab népzenével. Ennek egyik közkedvelt zenei megnyilvánulása a dangdut.
Indonéz zene

Rhoma Irama
A dangdut zenekar általában 8 tagú: egy férfi vagy nő énekest hagyományos népi dob (tabla dob), fuvola, mandolin, gitár, sitar vagy szintetizátor kísér. Az irányzat az 1990-es években indult és népszerűsége napjainkban is töretlen. A dangdut zene legnagyobb alakja Rhoma Irama. Ez a zenei stílus közkedvelt Malajziában, Szigapúrban és Bruneiben.
Bali szigetén használt hangszer a bambuszból készül, rázással megszólaltatható anklung. A hangkeltő nádtestek hosszában deformációs hullámok jönnek létre hasonlóan a xilofonhoz, hangjukat a nád üregének rezonanciája erősíti. A hangszer csak egyetlen zenei hang kiadására képes, tehát például egy ötfokú dallam megszólaltatásához 5-6 személy hangszeres játéka kell. Az angklung-zenekar hagyományosan ötfokú szlendro hangsort használ.

Rebáb művész
A rebáb (rabáb, rabába, rubáb stb. arabul ربابة) hangszernév sokféle, egymástól gyakran jelentősen eltérő húros pengetős vagy vonós lantot jelent. Jellegzetesen iszlám hangszer. Jáván és Balin a reháb egy nagytestű, szív alakú és a kókuszdió héjából készül. Az esztergált, kör keresztmetszetű nyak keresztülhalad a testen, alsó vége hegyes tüskében végződik. A gamelán zenekarban a lágyabb stílusú darabokban a rebabnak fontos szerepe van. Fontos dallamhangszer, ami hangos darabokban nem szólal meg.
Indonéz tánc
A tradicionális indonéz tánc olyan ősi művészeti forma, amely hinduizmus kultúrájában gyökerezik. Az iindiai Ramayana és Mahabharata eposzok indonéz köntösbe bújtatva alapozta vert gyökeret Wayang Kulit árnyék-bábjáték történeteiben. A Wayang Wong táncdrámában, bábjátékban az indonéz kultúrált ért hindu, buddhista vagy muzulmán elemek ötvözete figyelhető meg.

Az indonéz tánc tradíciójában fontos szerepet játszik, többek között, az árnyékbábjáték. A tánc ugyanis ezeknek a kétdimenziós bőrbábok történeteinek a megszemélyesítője. Az tánc jellemzője meditatív, lassú, koncentráló, spirituális befelé figyelő formanyelv. Bonyolult kéz- és fejtartásokban harmóniára való törekvés fejeződik ki.
A legismertebb indonéz táncok:
-
Sámántánc, Aceh

Acehi sámántánc
Az egyik leghíresebb indonéz tánc az Aceh-i Sámántánc. A sámántáncot számos külföldi országban is bemutatták, és szerepel az UNESCO a „A fokozottan védett világ szellemi kulturális örökségi listáján”. Korábban a törzsi vezetők imádságaként szolgáló tánc volt, de napjainkban ünnepségen, rendezvényeken és a turisták szórakoztatására adják elő.
-
Tari Piring , Minangkabau

Tari Piring
A Tari Piring a maga kecsességével a minangkabaui emberek kulturális hagyományai ábrázolja. A múltban a tánc kisérője volt annak a szertartásnak, ami az istenek részére adott terményfelajánláshoz kapcsolódott. A Tari Piring táncos 20 vidám táncmozdulatot ad elő örömteli és lélekemelő ritmusokra. A ritmust a talempont, és a bambuszfuvola adja. A táncosok a felajánlás jelképeként tányért tartanak a kezükben, ezért tányér táncnak is nevezik ezt a táncstílust.
-
Reog Ponorogo

Reog Ponorogo
Reog Ponorogo egyike Indonézia legkülönlegesebb táncainak. Tipikusan közösségi tánc, amit nagyobb rendezvényeken adnak elő. A tánc főszereplője Ki Ageng Mirah, aki Ponogoro királyaként küzdelmet folytat a gonosz oroszlánszerű lényekkel. Az előadásban szereplő 20-30 táncos a gonosz elleni küzdelmet fejeződése.
-
Legong, Bali

Legong
A legismertebb tánc Balin, melyet a bali királyságok idején az uralkodó udvarában adtak elő. A táncot a bonyolult kéztartások, mozdulatok és arcmimika jellemzi. Jellegzetes kelléke táncnak a legyező, díszes aranyozott ruha és fejfedő. Az előadást gamelán zene és versek kíséri.
-
Kipas Pakarena, Gowa

Kipas Pakarena
A Kipas Pakarena jellegzetesen Dél-Celebeszen ősi tánca. A tánc a nőiességet hangsúlyozza. 5-7 fő szereplésével bemutatott előadás a Gowa nőket mutatja be, akik hűségesek és engedelmeskednek férjüknek.
-
Cakalele , Ternate

Cakalele
A Cakalele egy harci tánc, mely a háború szellemének megidézését hívatott bemutatni. A tánc erőteljes mozdulatai a Maluku bennszülött harcosok bátorságát és keménységét hangsúlyozza.
-
Kecak, Bali

Kecak
A Kecak egy híres balinéz tánc, amely a „tűz tánc”-ként is ismert. A tánc Rama herceg és a gonosz Rahwana hindu isten elleni harcának heroikus ábrázolása. Leginkább alkonyatkor érdemes előadni, mert a tűz látványa különleges atmoszférát ad az előadásnak. 150 férfi táncos gyűlik a tűz köré, középen a vezető pap, Rama, Shinta (Ráma felesége), Rahwana jelenik meg. Az előadás harmonikusan összehangolt mozdulatsorokból áll.