Repülőgép
Indonézia nemzeti légitársaságának, a Garuda Indonesiának járatai az ország minden nagyobb városába eljutnak. Csak sugárhajtású és jellemzően nagy testű gépekkel repülnek. Több más légitársaságnak is vannak belföldi járatai. A repülőtereken nemzetközi járatokra 150 ezer rúpia, belföldi járatokra pedig 30-40 ezer rúpia illetéket kell fizetni.
Minden Indonéziába érkező utazónak rendelkeznie kell egy, az érkezés időpontjától számítva még legalább hat hónapig érvényes útlevéllel és egy érvényes, a tovább- vagy hazautazást bizonyító jeggyel. A bevándorlási hatóság belépéskor kölcsönösségi alapon a világ 11 országából érkező utazóknak ad ingyenes, 30 napra érvényes turistavízumot. A 11 ország a következő: Thaiföld, Malajzia, Szingapúr, Brunei Darussalam, Fülöp-szigetek, Hongkong, Makaó, Chile, Marokkó,
Peru és Vietnám.
A magyar turisták belépéskor válthatnak vízumot. A belépéskor kiállított vízum 30 napig érvényes és csak akkor hosszabbítható meg: ha az utazó által meglátogatott területen természeti katasztrófa következik be, az utazó megbetegszik vagy balesetet szenved indonéziai tartózkodása alatt. Nemzetközi légikikötők, ahol belépéskor váltható vízumot bocsátanak ki, az alábbiak:
- Soekarno-Hatt a repülőtér Jakartában
- Ngurah Rai repülőtér Balin
- Sultan Syarif Hasim repülőtér Pekanbaruban
- Tabing repülőtér Padangban
- Juanda repülőtér Surabayában
- Sam Ratulangi repülőtér Manadóban
Indonéziában több kisebb repülőtér is található, amire szükség is van az ország hatalmas kiterjedése miatt a jelentősebb repülőterek listája itt olvasható: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_in_Indonesia
Taxi
Minden taxiban van kilométeróra, a jakartai reptérről 100-150 ezer rúpiába kerül eljutni Jakarta belvárosáig, ahol a legtöbb nagy szálloda található. Jakartában és nagyobb városokban fellelhető a Blue Bird Közlekedési Társaság, amely taxikat, autóbuszokat üzemeltet a városon belül. A cég autóbérléssel is foglalkozik és legnagyobb ilyen jellegű vállalat az országban. Áraik korrektek, alkudozásra nincs lehetőség.
Autóbérlés
Legtöbb nagyvárosban lehetőség van autóbérlés. Ennek feltétele, hogy a nemzetközi jogosítvány. Az országban bal oldali közlekedés van. Annak tanácsoljuk az autóbérlést, aki jártas a jobb kormányos autó vezetésében és hozzá van szokva a kissé kaotikus közlekedési morálhoz.
Autóbusz
A légkondicionált repülőtéri buszjárat kb. 25 ezer rúpiáért viszi az utasokat a város öt különböző zónájába. A vezető szállodákban limuzinszolgáltatás is igényelhető. Kényelmes és gyorsabb is Jakartában a Trans Jakarta buszhálózat, a menetjegy ára 3500 rúpia. A Trans Jakarta társaság vonalhálózata a városban 252 km. A városban mindössze 15 vonalon közlekednek az autóbusztársaság járatai. Jakarta autóbuszos vonalhálózata itt érhető el.
A turisztikailag forgalmas Balin nincs szervezett tömegközlekedés. A szigeten ún. iránytaxik működnek, melyet le lehet inteni, ha el szeretnék jutni a sziget egy adott helyére. Az iránytaxik neve bemo, ami egy átalakított mikrobusz.
A bemo rögzített útvonalon halad a nagyobb városokon belül, vagy kis falvakat köt össze. Megállóhelyek nincsenek, beszálláshoz le kell inteni, ha az utcán akarunk felszállni rá nem a buszterminálon. Leszálláskor kopogni kell a sofőr ablakán vagy előre kell szólni. A menetdij néhány ezer indonéz rúpia, de legtöbbször alkudni is lehet.
Motorkerékpározás
A motor egész Indonézia és Délkelet-Ázsia legfontosabb közlekedési és szállítási járműve.
Ezért a rá vonatkozó szabályok is különlegesek:
- motorral bárhova, bármikor, bármilyen irányba közlekedhetsz, így pl. forgalommal szemben menni lehetséges
- a piros lámpa motorokra nem vonatkozik
- a motorvezetésnek nincs alsó korhatárra
- a motoron a sofőrön kívül bárki aludhat
- bukósisakot kötelező hordani
Vasút
Indonézia vasúti hálózata gyérnek mondható hossza mindössze 8529 km. Az ország jelentős városai köti össze vasútvonal.A villamosított vonal pedig csak 565 km. A vasút jövőbeni bővítési tervei között szerepelnek a meglévő vasútvonalak összekapcsolása Szumatrán Aceh tartománytól Lampungig a sziget nyugati és keleti partjain keresztül. Tervek között szerepel Borneón vasúti vonal létrehozása. Jelenleg ugyanis a szigeten nincs vasúti közlekedés, valamint több mint 500 km-es vasútvonal kialakítása Bali szigetén.
Az indonéz vasúti közlekedés Jáva szigetére összpontosul, melyet az állami vasúttársaság üzemeltet. 2016-os állományában 420 mozdony, 578 elektromos vonat, 121 dízel és 1607 személyvagon szerepelt. A vasúti eszközök jelentős része az USA-ban vagy Kanadában készült szerelvény, míg az elektromos motorvonatokat az indonéz állami tulajdonban lévő INKA cég gyártja.
A vasút jó választás, ha Jáva szigetén szeretnék eljutni egyik nagy városból a másikba és útközben szeretnénk a tájban gyönyörködni. Érdemes első osztályú jegyet váltani, ahol nagyobb kényelem mellett légkondicionált kocsikban jó minőségű szolgáltatást kapunk.
- Jegyet az alábbi honlapon vásárolhat
- Hasznos információk a vasúti utazással kapcsolatban (angol nyelvű)
Hajó
Indonézia nagyobb szigetek közt kapcsolatot leggyakrabban hatalmas kompokkal, tengerjáró hajókkal oldja meg. A kompok nagyon túl vannak zsúfolva, annyi járművet és utast zsúfolnak be, amennyit csak lehetséges.
Az indonéz kompok menetideje többnyire négy és tíz óra közt van. Az ember vagy indulás előtt érdemes élelmet beszerezni vagy a hajó büféjében lehet az étkezést lebonyolítani. Aludni legtöbbször a bérelhető kabinokban lehet, vagy tetszőleges szabad területen lefektetett matracokon. Egy dülöngélő indonéz komp fedélzetén aludni viszont legtöbbször lehetetlen feladat.
Az indonéz tengerhajózást a PELNI cég bonyolítja le kb. 25 főleg német építésű hajóval, melyeket az 1990-es években gyártottak. A hajók menetrend szerint közlekedni az indonéz szigetvilág tagjai között. Varázslatos élmény egy PELNI-hajóval megérkezni olyan kisvárosokba, ahol a hajó jelenti szinte az egyetlen kapcsolatot a külvilággal. A hajókon ötféleképpen lehet utazni: első-, másod-, harmad, negyed, és ekonomi-osztályon, bár a régebbi hajókon negyed-, és néha harmadosztály sincs. Első osztályon kétszemélyes kabin jár, másodikon négy, harmadikon nyolc körül, negyeden meg sokkal több. Ekonomin semmiféle kabin nincs, csak óriási hálótermek a hajó gyomrában.